Conte di Natasha Bondarenko (in friulano) dal libro 'Pens â a art', 2009
“Ai 9 di Novembar dal 1995. Milan
Mandi, ‘ma’!
Purpùr tu tu
continuis a bachetâmi pal gno mût di clamâti ‘ma’, jo non lu gambiarai
mai.
No rivi,
scusimi, par me tu sês simpri ‘ma: di pocjis peraulis e decise, fuarte e
propotente, tu tu jeris simpri chê ingjenue despote, che e veve sperance tai
miei vueits di memorie e cu la rispueste simpi pronte che non si podeve fâ in
altre maniere, che i timps e jerin dûrs e che jo o jeri masse vivace. Al
pues jessi che tu vedis cancelât cun proposit i tiei erôrs e no tu schercis su
chest argoment disint che mi soi insumiade dut. ‘Ma’, la schene mi dûl
inmò. Chê puare schene di frute di trê agns, non dal dut formade e leade tal
schenâl de cjadree par tignîmi ferme… tu tu crodevis che cul passâ
dal timp o varès dismenteât par vie de aparente lizerece dal gno caratar o pe mê
profonde positivitât tai confronts dal mont (cuissà parcè che dopo dut, ancje
chê e fâs part di me).
Mi visi mâl
la tô muse, mi visi mâl ce che tudisevis, ma mi visi ben che no tu jeris mai.
O, no… nol è propìt cussì. Tu jeris, tu cjaminavis devant di me, assente,
preocupade, rabiose; tu bruntulavis, ma no cun me. Tu jeris cussì par vie dal
to lavôr. E jo, leade ae cjadree par no disturbâti, o zuiavi cu lis primis
baiis – i lapis. I lapis dome neris tant che la tô assolude e rigorose avarizie
sentimentâl. Tal profont dal gno piçul cûr mi ribelavi, e lis rompevi dutis, lis
matitis. O volevi il colôr, za di piçule mi plaseve il colôr.
Plin tu âs di
imparâ il lapis – tu insistevis e tu spacavis il lapis in doi, tornant a fâ la
ponte e tornant a metimi in man la matite. E dopo, cuant che di chê man al
vignive fûr
un disen, tu lu judicavis e tu disevis che o vevi talent che tu, cence capî
che tu za in che etât tu mi fasevis tant che un larie, une larie dal to mistîr,
che ti osservave di lontan e e copiave il to mût di lavorâ. Viodistu come che mi visi ancje
chescj particolârs? Ma no mi va di visâmi de tô man… Le visi une vore pesante
cuant che e cirive di dismovimi e o jeri strache dopo vot oris di sfuarçs par
contentâti e cuant che tu provavis a fermâ il gno vaî
convulsîf
e cence fin. Ce robe strane… Ma o ai propit volût scancelâ chest particolâr. Come
ancje, plui indevant tai agns, o ai scancelât lis tòs distruzions: tu sbregatis
ducj i miei disens che no ti placevis, disens che no partignivin ae tô
comprension artistiche e ti disevin che jo non jeri te. Tu tu sês simpri stade
une vore fotografiche e pôc espressive e jo, biel che o cressevi i cirivi di
jemplâ la part che ti mancjave cui sintiments e lis espressions di dolôr e di
aviliment, copiant i grancj dal passât.
Un jenfri chescj al è Vrubel. I voi dal pinsirôs personaç diabolic su la
cime de montagne dal Caucaso cun ator i lilà e la romantiche regjine Tamara,
orgoiose e maestose, mi fasevin vaî di gnot.
Ma cuant che
o jeri plui grande, la sensibilitât e je deventade ribelion e la espression de
mê lote interiôr si è cjatade tes musis di Gottuso… tal cors di chei agns mi
plaseve une vore Gottuso. E tu, su Vrubel, no tu vevis nuie ce dî,
ma su chel altri (tu jeris dure tant che il KGB), disint che la piture
capitaliste no parten ae nestre concezion e ae nestre politiche. Cjare ‘ma’!
Renato Gottuso al jere un comunist! Almancul chest tu vevis di cognossilu par
mieç des rivistis che ti rivavin simpi!
Ma pensant miôr,
no je la tô ‘mentalitât cuadrade’ che mi à fat mâl, ma une vore di plui il fat
che daspò de mê partence in Italie, lis numerosis telis e cartonuts che jo o
vevi piturât, tu ju âs firmâts cul to non disint che jo no podevi piturâ cussì
e che a jerin cuadris tiei. Tal principi mi soi rabiade un grum, ma dopo, cul
passâ dal timp o ai capît che al è miôr cussì: slontanantmi di
te e des tôs posizions o fasevi restâ lontans ancje i bruts ricuarts.
Cjare ‘ma’! Ti scrîf
cheste letare dopo cinc agns di cidinôr, parcè che, a part la grande pôre dal
to judizi, capint che un to scufiot al pues jessi une maledizion che no ai pôre,
al è rivât il moment di diti la veretât. Chê altre dì o ai decidût di batiâmi
intune glesie ortodosse di Milan. Lu sai che par te al sarâ un colp dûr parcè
che tal cors di ducj chescj agns la tô uniche fede e jere chê dal partît
comunist, che o crôt che tuo tu crodis plui. Jo o crôt che ancje mê none, atee
fin te ponte des ongulis, si voltarà te fuesse. Nono, però, no. Lui prin de
rivoluzion, al à frecuentât il siminari, deventant pope. Al jeri l’unic te
nestre famee che al crodeve e daspò al à fat fente di jessi ateu par no vignî fusilât.
Cussì, in gracie de su previdente ‘salvece’, tu sês nassude tu e, dopo, jo. Me
cheste decision di vê une crôs picjade tal cuel le ai cjapade jo, ma no par fâ
content il nono, che nol è plui. E jo no sai se o crôt… ma ti zuri – come che o
pues fâ dome che jo – che o cirarai almancul di lâ dondje a une robe che o sint
dificile di razonzi pe mê spiritualitât sparniçade.
E dopo e je
ancje une altre robe. Cheste ti fasarà veramentri inrabiâ, ma ancje câs la tô
man pesante no rivarà mai fin in Italie. O ai decidût: no cjantarai plui! Al è stramp, ma cul passâ dai agns o ai capît une robe: no podint cjantâ, tu tu volevis a ogni cost che o
cjantâs jo, fasint fente di nuie di ce che disevin i miedis. Tu cognossevis
benissim il brut stât dal gno cuel par vie des malatiis cronichis. Purpûr il gno grant sfuarç par fâti plasê, o soi stade stade a clucî sui ûfs dal passât par une vore di timp. Fevelant cun sinceretât, mi
mancjaran i lauts de int e i bis cence fin.
E cumò lis
mês cuardis vocalichis a àn ‘il virus de ribelion’ e no funzionin plui.
Jo lu sai che
tu sês buine di maledîmi ancje par cheste
mê decision, ma o speri
cundut il cûr che cheste maledizion, viodude la
distance, no mi rivi, parcè che cjare, mam, o ai decidût di tornâ a piturâ! Ma no come che tu mi âs insegnât tu.
No sai se e je stade la tô assence e la mancjance de influence tes mês
decisions, o Milan, che a part il fat che je une pignate artistiche bulinte, e
je ancje une bielissime citât o ,semplicementri, la Italie…
Intant o ai
cjatât cualchidun che al vûl scoltâ i miei dubis, che, a part la mê
insigurece aparente, a cressin e a aumentin simpri di plui. Un gno amì, un
psicolic, cognossint la mê infanzie, ma à dit che o starès miôr se une dì a
rivassin lis tôs scusis. E chest mi à fat tant ridi! O ai cirût di spiegâi
che cheste peraule no fâs part dal to vocabolari. Se ancje une piçule scuse,
parziâl, o almancul calchi segnâl di bande tô che le fasès pensâ… la scuse… no
mi displaserês. Ma come che o ai spiegât
ancje a lui, i siums a restin simri siums. Alore, mi diseve che no ai di
puortâti rancûr e continuâ a amâti come une fie e ame sô mari.
Ma lui nol sa che cence savêlu lu stoi fasint za, tignintmi lontane di te. Un
miâr di chilomentris di distance, cul passepuart scjadût di agns e cjatant in chest une valide scuse par
no tornâ mai plui a cjase
tô.
O speri che
prin di rispuindi tu spietarâs cualchi zornade e tu fasarâs une lungje
riflession.
O stoi simpri
in pinsîr par te. Une grande bussade.
Natasha
P.S. Ah! Mi dismenteavi…
îr o ai piturât il gno
prin cuadri astrat. Cussì cence nancje pensâ plui di tant, dome cul pinsîr, chel che à volût fa la mê man; cualchi segn di spatule che mi
ricuardave la letare ‘B’ dal alfabet cirilic. E chest mi à fat vignî i sgrisui… o crôt di vê capît in part che al è
chel che o volevi fâ, che
al è chel che o volevi dî, esprimimi e butâ fûr
ce che no rivi a capî dentri di me. No sai se chest at al voleve significâ alc, ma il risultât al è stât fuart:
o ai vût subit un compradôr (tes mês condizions economichis
ancje chest nol fâs mâl). Ma jo no vûl vendi chest
cuadri. Lu ten par me, o vûl che mi ricuardi par simpri cheste zornade magjiche
de disubidience concetûal e un adiu mentâl
ae injustizie e ae prepotence subide di te.
P.S. Ai 20 di Zenâr dal 1996, Pordenon
‘Ma’! No ai
spedide cheste letare parchè che la pôre e jere plui grande de curiositât di
cognossi la tô reazion.
A voltis tu
sês simpatiche. Par telefon no tu mi domandis cemût
che o stoi te gnove cjase e cemût che mi cjati te gnove citât, se o ai polsât e se o soi felice,
tu mi domandis se o cjanti inmô…
No cjanti
plui! Ma tu no tu puedis savêlu parcè che cheste letare e jo inmô achi, tal gno
casset…
Cumô, bielzà
di un an, dome o pituri. Ma nancje chest no tu puedis savêlu… i, forsit, no o
vuei che tu lu savedis…
Une fuarte
bussade. (In spiete di une domande semplice: cemût
stâstu?)
Natasha
P.S. Ai 10 di Mai dal 1999, Bruniere
O soi juste
tornade de Austrie dulà che o ai fat la mê prime mostre tal forest e o ai
cjatât la tô letare plene di rabie e ramanzinis… percè che no ti dîs plui nuie.
No sai cemût dîti che bielzà di cetancj
agns no cjanti plui, ma te piture o ai cjatât la mê vite… tu tu rideris a plene vôs, come che tu sâs
fâ dome che tu… e cuss’ no sai se cheste mê convinzion e sedi convincente ancje
par te. Ma a chest pont o ai di dîti… che o soi
contente… e di là dal fat che chest no ti interesse, o speri che une dî tu mi
perdonarâs.
Une grande
bussade.
Natasha
P.S. Ai 23 di Dicembar dal 2000, Udin
Cjare mame!
Ce curiôs: ti
ai clamade mame… Chê altre dî, cirint par
telefon di fâti i auguris
par Nadâl, o ai capît che il me non no
ti dîs plui nuie. Tu mi âs
scambiât pe tô vicine di cjasee tu mi âs domandât se gno di al è tornât a
cjase… Mamute mê. Jo no ai fiis. Ma il sfuarç che tu tu âs fat par ricuardâ la
mê vôs al è stât grandononon. La siore che vîf
cun te e che e viôt di te,
mi sigure che no ti mancje nuie. Ma il gno cûr
si strice bessôl.
O stoi
scrivint e o capis che cheste letare e je deventade inutile. E ancje la mê pôre
di te si è fate inutil.
Dentri di me
inmô nol sucêt nuie, ma la sai che cul massâ dai agns o varai il pintiment di
no vêti spedît cheste letare tal moment just, di no vê vût
il coragjio par frontâti e
spiegâti lis resons de mês sieltis cussì radicâls, di no vê vude un ultime tô
ramanzine, che e podarâ un to ultin consei, che al è stât di fat chel che mi à
judât te vite a decidi di fâ l’artist, come di simpri tu sês stade tu.
Une bussade
grande…
Natasha”
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